mm

torsdag 29. november 2012

Lag dine egne sukkerfrie SjokoChips...

Sjokolade chips/biter er supre i kaker, cookies, muffins, is og desserter.
Lager du de selv vet du hva som er i de, og du bestemmer selv akkurat hvor søte du vil ha de...



Oppskrift
Smelt kokosoljen i mikrobølgeovn noen sekunder.
Rør inn kakaopulver, sukrin og vanilje til passe tykk konsistens. Blir massen for tynn tilsetter du litt mer kakaopulver. Smak til med søtt.
Ha sjokoladen i en sprøytepose eller plastpose, og sett små fine topper på stekebrett kledd med bakepapir eller plastfolie. Sett brettet i fryseboksen til sjokoladen har stivnet.
(Eventuelt kan du droppe sprøyteposen, og bare ha sjokoladeblandingen i en plastboks. Når sjokoladen er stivnet hakker du den så opp i passe biter.)

Oppbevar sjokoladebitene i fryseboksen eller kjøleskapet til du skal bruke dem.

Easy peasy....


Tove

6 kommentarer:

  1. Hei, disse hørtes gode ut :) Men jeg lurer på, jeg bruker ikke sukrinmelis e.l. jeg bruker bare Stevia. Jeg har både Steviadråper og Steviasukker. Har du peiling på hvor mye jeg skal ta istedenfor sukrinmelisen? Jeg er litt usikker på forskjellen på søtheten,,,

    SvarSlett
    Svar
    1. Har veldig lite erfaring med stevia dessverre, så må nesten bare råde deg til å prøve deg litt frem.... Smak på blandingen til den et passe søt :-)

      Slett
  2. Og en ting til - blir dette ca. 50g tilsammen som man trenger til dine sjokochips cookies? =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skal være passe mengde til cookiesene ja ;-)
      Håper de faller i smak :-)

      Slett
  3. Okei =) Jeg har Cocosasukker, tror du det funker? Det er jo samme menge cocosasukker som vanlig sukker, så da skal jeg vel ha i litt mer enn det som står ift sukrinmelis? *masete*

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det høres fornuftig ut ;-) Har ikke forsøkt cocosa sukker heller, så kan dessverre ikke komme med noe konkret mengde ;-) Smake smake....

      Lykke til!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.