mm

fredag 12. oktober 2012

Eplekake - lavkarbo...

Nå er de norske eplene å få kjøpt i butikkene, og de smaker så uendelig mye bedre enn de importerte!
For meg hører varm nybakt eplekake og høst uløselig sammen...
Nydelig kaffekos i helgen...


Oppskrift
  • 3 egg 
  • 1½ dl sukrin 
  • 150 g malte nøtter (jeg brukte ca 50 g mandler, 50 g hasselnøtter og 50 g valnøtter) 
  • 1 ts bakepulver 
  • 1 ts kanel 
  • 1 ts vaniljeekstrakt 
  • 1 ts fiberhusk 
  • 1 boks Cottage Cheese 
  • ½ dl fløte 
  • 2 epler i tynne skiver 
  • Kanel og hakkede nøtter til pynt 

Bland sammen alt det tørre.
Kjør sammen egg, cottage cheese og fløte til en jevn ”masse” – bruk stavmikser eller blender.
Ha alt det tørre i eggeblandingen, og bland godt.

    






Ha røren i en godt smurt form.
Skjær eplene i tynne skiver og legg disse på toppen.
Strø over kanel og hakkede nøtter.

Stekes ved 180 grader midt i ovnen i ca 30 minutter.




Følg med underveis – blir kaken for mørk kan du legge et bakepapir på toppen av kaken siste del av stekingen.












Serveres lunken med pisket krem eller hjemmelaget Vaniljekesam...

Kaken kan gjerne fryses, og smaker om mulig nesten bedre dagen etter...



Nydelig
høstkos...



7 kommentarer:

  1. Kaka så kjempegod ut!
    Denne må garantert prøves:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig Randi :-)
      Kan skrive under på at den er god ja... ;-)

      Slett
  2. Heimebakt eplekake om høsten - det er skikkelig snadder! Bruker helst gravenstein, de er så gode i bakverk. Spiser ikke så mye epler ellers i året, men når høsten kommer bare må jeg ha kloa i de norske. Discovery er en favoritt når jeg spiser dem "rå". Bruker å dele dem i båter, så kan man ta litt. Eplebiter med sitronsaft og kaneldryss er også godt å spise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Spiser heller ikke epler resten av året, men nå når de norske eplene er her må jeg innrømme at jeg unner meg et i ny og ne :-)
      Summerred er en favoritt, særlig i eplekake, men Discovery er også nydelig :-D

      Ha en fin kveld videre Hanne!

      Slett
  3. Denne kaken står i ovnen min nå!:) Takk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig! Håper den faller i smak :-)

      Slett
  4. Mmm...ser veldig godt ut :-) Men hvor stor skal formen være?

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.