mm

mandag 1. oktober 2012

14 dager i Kroatia - Lavkarbo og ferie....

Etter 14 fantastiske dager med ferie i deilige Kroatia er vi tilbake til hverdagen igjen. Vi har hatt 27 - 28 grader hele tiden, og badet og snorklet hver dag. Mye god mat og mye god vin har det blitt...
Litt nedtur å komme hjem til 10 grader og regn.... Men, nå har vi i alle fall fått full-ladet batteriene frem mot høst og vinter :-)


 

 
Mange synes det er vanskelig å kombinere ferie og lavkarbo, men for meg har det fungert helt fint. Jeg har spist fullstendig lavkarbo på "syden"-ferie flere ganger, og det er ikke noe problem, men krever kanskje litt planlegging før en reiser.
Jeg hadde blant annet med en boks med knekkebrød og en ferdig pose med frokostblanding.
På flyturen og reisen nedover hadde jeg med knekkebrød, ferdig stekt kyllingfilet, tomater og et par kokte egg. Greitt å ha litt i bakhånd i tilfelle det blir lenge mellom måltidene :-)
 
I løpet av ferien har vi spist ute annen hver dag, og ellers laget middag hjemme. Vi har hatt en fullt utstyrt leilighet med vaskemaskin, oppvaskmaskin og alle kokemuligheter. (Til og med mulighet for å grille utendørs, dersom vi ville det).

Urlaub in Kroatien


De dagene vi har laget middag hjemme har det gått mye i kyllingfilet, svinefileter, biff, cevapcici (en slags avlange kroatiske kjøttboller), fisk og squid. Tilbehør har vært grillede/stekte grønnsaker (aubergine, squash, paprika, tomat) eller friske grønnsaker. Grønnsakene i Kroatia er fantastiske! Kjempeflott kvalitet, billig og så smaker det jo tomat av tomatene!! (ikke bare vann, som de vi får kjøpt her hjemme...) 
 
På restaurant har det heller ikke vært noe problem å spise lavkarbo. Jeg ber ganske enkelt bare om å få grillede grønnsaker eller salat til kjøttet/fisken, i stedet for Pommes frites.

Datei:Bucht Lucice.JPG

 
Frokost har vi laget hjemme og inntatt på terassen hver dag. Da har jeg spist egg og bacon, kokt egg, grønnsaker, skinke, knekkebrød med ost, og yoghurt naturell med litt frokostblanding.
 
Til lunsj har vi laget en stor boks med salat, som vi har tatt med på stranden.
Salaten har bestått av tomater, agurk, paprika, salat, evt. rester av kjøtt fra middag, bacon eller skinke, kokt egg i biter, litt olivenolje og salt/pepper. Kjempegodt, mettende og enkelt!
Mannen min og barna har hatt en boks med pasta og litt brød ved siden av, siden de ikke spiser lavkarbo ;-)
Engangsfat og bestikk er et must!
 
Om kveldene har jeg unnet meg mye god rødvin, nøtter og ristede gresskarkjerner, og en bit 86% sjokolade i ny og ne :-)
 
Som dere ser er det ikke det minste vanskelig å fortsette med lavkarbospising selv om man har ferie.
Magen har fungert helt som vanlig, noe som slett ikke er noen selvfølge når en reiser til "syden", og begynner å spise mye loff og lite fiber... Regner med at det er flere en meg som har merket en del ubehagelige følger av det ;-)

Datei:Brela, Southern Dalmatia, Croatia.jpg


































Lavkarbo på ferie kan virkelig anbefales!!



 

5 kommentarer:

  1. Så nydelige bilder.....og lavkarbo på ferie tror jeg også fungerer bra med litt planlegging og velvilje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vanskelig er det ikke dersom en vil :-) Men bittelitt planlegging kreves ja ;-)

      Slett
  2. Det ser deilig ut :) Enig i at lavkarbo på ferie stort sett fungerer. Da vi var på Kreta i sommer lagde vi omelett hver morgen, og jeg hadde med meg hjemmelagde knekkebrød i tillegg. Utfordringen var når vi skulle ut og spise og jeg prøvde å gi beskjed om at jeg ville ha salat istedenfor pommes frites eller ris. Som oftest fikk den som ba om pommes frites ris og omvendt, og jeg fikk en av delene. Så vi drev og byttet på tilbehør og skrapte all "pynte"salaten over til meg :)
    Men jeg lurer fælt på hvordan det skal gå når jeg i tillegg til å spise lavkarbo også må passe på at maten er glutenfri og melkefri.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde som sagt ingen problemer på restaurant, og det var heller ingen som syntes jeg var rar eller spesiell som bestilte salat eller grillede grønnsaker i stedet for pommes frites :-)
      Jeg har selv glutenintoleranse, og det har også fungert helt fint her nede :-)

      Slett
  3. Kroatia er et flott ... jeg anbefaler :)

    ferieleilighet kroatia

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.