mm

onsdag 25. juli 2012

Lavkarbo Betasuppe/Kjøttsuppe...

Kjært barn har mange navn - Betasuppe, kjøttsuppe, sodd, brennsnut...
Vanlig tradisjonell betasuppe inneholder både potet, kålrot og gulrot - noe som ikke inngår i lavkarbo kosthold.
Jeg er kjempeglad i nettopp betasuppe, og denne oppskriften er gjort litt mer lavkarbovennlig.
Til resten av familien koker jeg potet i terninger i en gryte ved siden av.



Oppskrift

  • ca 500 g røkt svinekam (ferdig kokt) evt salt svineknoke eller salt lammekjøtt
  • evt ca 2-300 g grov pølse - jeg kjøper min fra en lokal bedrift
  • ca 3 liter kjøttkraft
  • 1/2 brokkoli
  • 1/2 blomkål
  • 1/2 sellerirot eller 
  • 2 stilker stangselleri
  • 1/2 purreløk
  • 1/4 nykål
  • evt 2 gulrot
  • salt og pepper


Start med kjøttet. La det trekke til det er mørt - 1 times tid kanskje... Jeg bruker gjerne å lage Betasuppe av kjøttrestene dagen etter at vi har hatt røkt svinekam til middag.

Skjær alle grønnsakene i små fine biter - bruk gjerne stilken på blomkål og brokkoli. Bare skjær bort det ytterste trevlete laget, slik at du har "stammen" igjen.
Skjær kjøtt og pølse i små biter.

Kok alt sammen i kraften fra kjøttet i ca 30 min.
Smak til med salt og pepper.

Server med litt godt lavkarbo brød, eller knekkebrød.



2 kommentarer:

  1. Kjempegod kjøttsuppe. Passer også godt å ha oppi en boks kikerter og noen frosne "spinatputer". Fersk gressløk og timian gir også deilig smak.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at det falt i smak :-) Ja, her kan du tilpasse oppskriften etter smak og behag, og etter det du har for hånden ;-) Krydder urter er jo nydelig til alt ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.