mm

lørdag 23. juni 2012

Sjokoladekake med linfrømel...

Saftig og god sjokoladekake, som er bakt med linfrømel. Linfrømel er fiberrikt, glutenfritt og rikt på Omega 3 fettsyrer. Denne sjokoladekaken er med andre ord supersunn, og kan nytes med verdens beste samvittighet...




Oppskrift

  • 3 egg
  • 4 - 6 ss sukrin
  • 30 g linfrømel *
  • 1/2 ts salt
  • 2 ts bakepulver 
  • 3 ss kakao
  • 2 ts vaniljeekstrakt
  • 5 ss (ca 1/2 beger) kesam eller rømme
  • 1 ts pulverkaffe




     



Pisk eggedosis av egg og sukrin.
Tilsett alt det tørre og bland godt.
Ha til slutt i kesam/rømme.
Ha røren i en smurt liten rund form, eller bruk en liten langpanne (ca 20 x 20 cm).
Stekes i ca 20 - 25 min ved 200 grader.

Avkjøl, dryss over litt sukrinmelis, og server med pisket krem eller litt hjemmelaget Vaniljekesam f.eks.








* Linfrømel kjøper jeg ferdig på iHerb, men du kan også lage ditt eget ved å finmale linfrø til mel i en blender.

Her kan du lese mer om linfrø

14 kommentarer:

  1. Den så veldig fin og god ut! Hvordan smaker den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Smaker som vanlig sjokoladekake :-)

      Slett
  2. Åh så delikat denne ser ut! Spennende oppskrift.

    SvarSlett
  3. står i ovnen nå,tror jeg må spandere et glasurlokk på den også asså,86% og fløte muligens! ;) tvitvi

    SvarSlett
  4. Hei, så god ut men jeg tenkte jeg bare ville nevne at linfrø ikke tåler høy varme noe særlig og at det derfor ikke egner seg til å bake med. Kjøpte selv 2 store pakker med linfrømel for en tid tilbake på iherb men bestemte meg for å kaste det da jeg kom over denne infoen.

    -Guro

    SvarSlett
    Svar
    1. Måtte lese litt ekstra om bruk av linfrømel etter at du gjorde meg oppmerksom på dette... Etter hva jeg kan lese meg til forsvinner visstnok giftstoffene som kan dannes i linfrøene ved oppvarming til minimum 90 - 100 grader i ca 20 min.

      Slett
  5. Her står det enda litt mer om linfrømel:
    http://www.healthscience.org/index.php?option=com_content&view=article&id=522:are-flax-seeds-toxic-pt-2&catid=102:jeff-novicks-blog&Itemid=267

    Giftstoffene som kan dannes fordamper ved oppvarming, mens de sunne fettsyrene ikke blir nedbrutt :-D

    Å spise knuste linfrø som ikke er varmebehandlet er derimot ikke å anbefale...

    Etter det jeg kan lese er det altså ingen fare å spise mat laget med linfrømel, så lenge det varmes opp/stekes.

    SvarSlett
  6. prøvde denne, synes den var god, om enn litt "omelettaktig" , i konsistensen. Kanskje linfrømel mengden skulle vært noe økt? Eller så bør man kanskje ikke steke den for lenge, ha mer brownies konsistens? Anne Linn :)

    SvarSlett
  7. ps men jeg lagde kaken med linfrømel jeg hadde laget selv som var ganske grovmalt. Det linfrømelet du kjøper på iherb, er det ganske finmalt? Jeg har også sett at man kan kjøpe linfrømel av spirte linfrø og at det er bedre, har du noen mening om dette ? :) Anne Linn

    SvarSlett
    Svar
    1. Linfrømelet jeg bruker er ganske finmalt ja - både det jeg kjøper og det jeg lager selv. Maler frøene så fint som mulig i en hurtigmikser.
      Regner med at konsistensen på kaken nok ikke blir riktig den samme med grovere mel... Prøv å male linfrøene litt mer neste gang ;-)

      Jeg har ikke prøvd linfrømel av spirte linfrø ennå, men skal teste det hadde jeg tenkt ;-)

      Ha en fin kveld videre Anne Linn!

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.