mm

onsdag 9. mai 2012

Lavkarbo Grovbrød...

Lavkarbo brødbakst er så utrolig mye enklere enn vanlig tradisjonell bakst!
Ingen forheving og etterheving - bare rør sammen alle ingrediensene og stek.
Dette brødet er grovt og metter godt. Perfekt til frokost, i matpakken eller til kveldsmat.



Oppskrift

  • 4 egg
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 boks rømme, Creme Fraiche, keam el. l
  • 3 ss olje
  • 60 g kruskakli
  • 40 g linfrø
  • 50 g sesamfrø
  • 50 g solsikkefrø
  • 1/2 ss fiberhusk
  • 1/2 ts salt


Bland sammen alt det tørre først.
Ha i olje, egg og rømme og bland godt, til en jevn fin røre.
Ha røren i en liten brødform. Min form er på ca 1,5 liter.

Stek ved 180 grader i 45 - 55 minutter.
Avkjøl på rist.

          


Brødet blir litt fuktig, så det er lurt å oppbevare det i en papirpose i kjøleskapet.
Brødet kan gjerne fryses. Jeg bruker å skjære opp brødet i ferdige skiver, fryse ned og tine i brødristeren. Da smaker det akkurat som nystekt!


Sunt,

saftig

og

smakfullt...




16 kommentarer:

  1. Det ser ut som om ditt blir så mye høyere enn mitt. Kan det ha noe med at jeg ikke blander det tørre sammen først? Dette brødet er det beste lavkarbobrødet uten "hokuspokus" - ingredienser :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne oppskriften er helt genialt enkel ;-)
      Jeg bruker en relativt liten form (1,5 liter), slik at brødet mitt får litt høyde. Tror ikke rekkefølgen på ingrediensene har noe å si...

      Slett
  2. Helt enig...det brødet er kjempegodt. Jeg bruker samme oppskrift som deg, men dobbel porsjon og uten bakspiller og fiberhusk. Jeg lager ett stort brød.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har prøvd å bake dette brødet uten fiberhusk, men da synes jeg det hang litt dårlig sammen. Det smuldret mye, men med litt fiberhusk synes jeg det hang bedre sammen.
      Bakspilleren er jeg litt mer usikker på... he he ;-D

      Tove

      Slett
  3. hei fra Malaysia...jeg er desperat etter å få bakt godt brød uten mel her, hadde med 2 poser Iduns ferdigblanding men det rekker jo ikke langt når vi skal være her i 7 mndr ;) MEN jeg finner ikke rømme, Creme Fraise, kesam el lignende ... og jeg er IKKE god til å dikte opp oppskrifter selv, men tror du jeg kan bruke yougurt naturell (har litt høy karb her) eller hvis jeg finner surmelk ? tror du det vil sette mye smak ? har greidd å finne de andre ingrediensene t o m fiberhusk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar...
      Yoghurt naturell eller kefir går helt flott an å bruke i denne oppskriften ;-) Har prøvd det med hell flere ganger.
      Dersom du ikke har brødform kan du også lage et helt flatt brød - f.eks. Linfrøbriksene mine ;-)

      Malaysia hørtes fantastisk ut!! Kos deg!!

      Ha en riktig flott dag videre :-D

      Tove

      Slett
  4. Mmmm dette brødet så nydelig godt ut..hvordan smaker det i forhold til "vanlig" brød (med gjør og mel)? Tror ikke jeg har smakt slikt brød før. Ser veldig lettvint ut og lage også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar!
      Har vært ute og reist, uten tilgang til nett :-)
      Brødet smaker som "vanlig" grovbrød, saftig og godt! Jeg liker det best nybakt, og dagen etter bruker jeg å gi det en runde i brødristeren for å få "nybakt" smak ;-)
      Det er som du sier kjempelettvint å lage ja :-D

      Slett
  5. Hei hei :)
    Hvorfor bruker man egentlig rømme evt cream fraiche osv i brødet? Er litt nyskjerrig på det :)
    Og finner fiberhusk i daglivare butikken ?
    Aner du hvor mye karbo man får pr skive her :) ?
    Sorry for mange spørsmål. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker rømme el.l. for å få et saftig og godt brød :-)
      Fiberhusk får du kjøpt i vanlig dagligvare ja, ofte i hyllene med glutenfritt :-)
      Har ikke regnet karbo på dette dessverre, men regner med det ligger på 1-2g pr skive, alt etter størrelsen på skivene ;-)

      Ha en flott dag Dua!

      -Tove-

      Slett
  6. Går d ann å bruke denne oppskriften til å lage rundstykker ??
    Har ikke blender til å male linfrø osv :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Har dessverre ikke forsøkt det, men tror nok det kan gå bra :-)

      Slett
  7. Hei, så fin brød oppskrift! Hva kan man eventuellt bruke istedenfor kruskakli? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Istedenfor kruskakli kan du bruke fibrex :-) Da blir brødet også fullstendig glutenfritt ;-) ;-)

      Håper det smaker ;-) ;-)

      Tove

      Slett
  8. Hei:)

    Jeg har så lyst til å finne en oppskrift på lavkarbobrød som man kan slenge i brødbakemaskin..har du noen erfaring med det? Vet at lavkarbodeig fort blir seigere og tyngre enn "vanlig" deig, men det burde jo kunne la seg gjøre...så veldig godt ut dette brødet:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ingen erfaring med det selv, men det burde fungere tror jeg :-) :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.