mm

mandag 21. mai 2012

Knekkebrød...

Knekkebrød er noe jeg lager og spiser ofte.
Jeg varierer mellom et par oppskrifter, og dette er en av de jeg liker best.




Oppskrift

  • 1 dl sesamfrø
  • 1 dl knuste linfrø
  • 2,25 dl kruskakli
  • 3 ss gresskarfrø
  • 3 ss chiafrø
  • 3,5 dl solsikkefrø
  • 2 ss fiberhusk
  • 1 ts salt
  • 5 dl vann

Bland alt det tørre, tilsett vann og lag en røre.
La røren stå og svelle ca 5 - 10 minutter.
Smør røren utover en bakepapirkledd plate med en slikkepott.
Oppskriften rekker til 2 plater.
Rut opp i passe store biter før du setter platene i ovnen.

         
Stekes på varmluft 160 grader i ca.  30 min - åpne ovnsdøren og la knekkebrødene tørke videre i ca 30 min.

      




Nydelige med litt godt pålegg og en god kopp te...



4 kommentarer:

  1. Flott oppskrift, og knekkissene så tynne, sprø og gode ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig Elin :-)

      Ha en flott dag!

      Tove

      Slett
  2. Lekker blogg!!
    Knekkebrødene står i ovnen nå, og så lurer jeg bare på en ting....den siste halvtimen, når de står i ovnen med døra på gløtt, skal jeg skru av ovnen, eller skal den fortsatt stå 160 grader og varmluft? Har valgt det siste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemld, og beklager treigt svar :-(
      Håper knekkebrødene ble bra :-)
      Jeg bruker å prøve meg litt frem når det gjelder steketid... Det kommer litt an på stekeovnen, og hvor tykt du har smurt røren utover. Det er bedre å steke de litt for lite og la de ligge på ettervarme å tørke, enn å steke for lenge og risikere at de blir brent i alle fall ;-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.