mm

lørdag 14. april 2012

Sjokolademandler med smak av lakris...

Nydelige sjokoladedekkede mandler med smak av lakris...
Liker du lakrissjokolade er dette perfekt snacks... Lavkarbo selvsagt.





Oppskrift
  • 1 ss kokosolje eller usaltet smør
  • 1 ss kakaopulver
  • 1 ts sukrinmelis eller annet søtt etter smak
  • 1 ts lakrisrot pulver fra Johan Bülow
  • 1/2 ts vaniljeekstrakt
  • ca 100 g mandler



Jeg bruker lakrisrot pulveret "Raw Liquorice Powder" - fra danske Johan Bülow.
Dette er rålakris av pressede og granulerte lakrisrøtter.

Smelt kokosolje/smør.
Rør inn de andre ingrediensene.
Lakrisrot er søt i seg selv, så jeg har ikke tilsatt så mye ekstra søtt. Smak deg frem, og ønsker du den søtere kan du tilsette litt sukrinmelis eller mer lakris.
Legg mandlene på en bakepapirkledd plate.

Sett kjølig 1 times tid, eller så lenge du orker å vente :-)

Lag gjerne dobbel porsjon - disse godbitene har en tendens til å forsvinne fort...



(Dersom du lurer... - 1 ts lakrisrotpulver inneholder 2 g karbohydrater).

Jeg har tidligere avslørt min svakhet for lakris da jeg laget iskrem med smak av lakris...
Det var også en nydelig om enn en litt uvanlig kombinasjon...

Lekker

Lakris

Kos...

6 kommentarer:

  1. Hvor kjøper du lakrispulveret? Jeg må ikke lage for mye godterier og kaker siden jeg har en lei tendens til å spise nesten alt på en gang og ikke klarer å begrense meg. For meg funker det bedre å ikke lage noe, men av og til er det jo litt stas.....og jeg ELSKER lakris og anis...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bestiller lakrispulveret her:
      https://www.allergimat.no/butikk/s/products/view.html?p=5504448
      Kjempeflott nettbutikk med mye spennende :-)

      Johan Bülow er dansk, og har hørt rykter om at du også finner det på flyplassen i København... Du som reiser så mye er kanskje innom der av og til :-)

      Ha en fortsatt flott helg fru Tunheim!

      Tove

      Slett
  2. Åh, dette hørtes jammen godt ut! Må prøves :) Ønsker deg en flott lørdag, klem fra Anette :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk Anette!

      En riktig fin helg til deg også :-)

      Tove

      Slett
  3. Svar
    1. Takk Jane!

      Ha en super lørdag videre :-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.