mm

fredag 6. april 2012

Påskegul kake - Suksessterte...

Suksessterte hører med til påskefeiringen.
Nydelig og holdbar kake, som er perfekt å ha på lur når det kommer uventede gjester innom på påskebesøk.
Den flotte gule smørkremen passer perfekt nå til påske :-)






Oppskrift Bunn

  • 4 eggehviter
  • 3 ss sukrin
  • 150 g malte mandler


Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn sukrin og finmalte mandler.
Ha røren i en smurt form 22 - 24 cm i diameter.
Stek ved 160 grader i 15 - 18 minutter.
La bunnen avkjøles.

Oppskrift Smørkrem

  • 4 eggeplommer
  • 1/2 dl kremfløte
  • 3 - 4 ss sukrin
  • 1 ts vaniljeekstrakt
  • 150 g smør










Rør sammen eggeplommer, sukrin, kremfløte og vaniljeekstrakt i en kjele.Varm opp blandingen på svak varme til den tykner. Rør hele tiden. Kremen skal kun varmes til kokepunktet, og ikke koke.
Avkjøl vaniljekremen noe og rør inn mykt smør.

Bre kremen over bunnen og sett kaken kaldt til servering.

Kaken kan gjerne fryses.













17 kommentarer:

  1. Mmmmmm...... ser kjempegodt ut!

    SvarSlett
  2. Jeg bakte sånn kake i går, den er så utrolig god, også så genialt at den er lavkarbovennlig. :)God påske til deg :)

    SvarSlett
  3. Riktig god påske til dere også :-)

    SvarSlett
  4. Har stor sans for bloggen din. Ostekaka di var super. Skal prøve denne og:)

    SvarSlett
  5. tror du jeg kan bruke vanlije essens istedenfor vaniljeekstrakt? Samme mengde i så fall???? Denne må lages snarest!! Så helt smaskens ut! ;P

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du sikkert :-)
      Ellers går det fint an å bruke en halv vaniljestang... Bare splitt og ta ut frøene...

      Slett
  6. Hei! :)

    Den fikk jeg lyst å lage i dag, men har bare mandelmel - tror du det går an å bruke det istedenfor malte mandler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager treigt svar...
      Jeg tror nok det skal gå fint an å bruke mandelmel ja :-) Har ikke forsøkt det selv, men det skal jo være mer eller mindre det samme :-D

      Slett
  7. Hadde denne i min datters dåp, den forsvant fort, til og med hos ikke-lavkarbere (som ikke visste at det ikke var sukker i den).

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at kaken falt i smak!!
      Jeg har også servert denne kaken uten å si noe om at den er sukkerfri - og i ettertid ingen har kunnet kjenne forskjell på lavkarbovarianten, og "orginalversjonen" :-D

      Slett
  8. Hvor mange karber er det i denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Har regnet litt og funnet ut at totalt inneholder hele kaken ca 13 g karbohydrater :-) Så blir det jo litt opp til deg selv hvor store stykker du tar, men med et "vanlig" stykke blir det vel ca 1,5 g pr kakestykke ;-D

      Ha en fin kveld!

      Tove

      Slett
    2. Oi! Det var ikke mye. Denne skal bakes i dag:-)

      Slett
  9. Tusen takk for mange nydelige oppskrifter! Denne skal bakes til helgen :) Kan jeg bruke Sukrin Gold i stede for vanlig Sukrin? Jeg synes vanlig Sukrin har litt bitter ettersmak, men det kommer kanskje ikke så godt frem i denne kaken?

    Ha en fin kveld :)

    Hilsen Solveig

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig at du liker oppskriftene mine ;-)
      Jeg foretrekker også sukrin gold, men i denne kaken synes jeg det går helt fint an å bruke vanlig sukrin :-) Har servert denne flere ganger uten å si at den er sukkerfri, og det er ingen som har kunnet kjenne forskjell fra "originalen" ;-D
      Det dumme med sukrin gold, er at det fort kan gi en litt for brun farge, og det kan kanskje bli litt uheldig i kremen...

      Smaksmessig synes jeg også at gold generelt har en mye mer avrundet og ikke så isete smak. Jeg bruker den mye, men av og til er vanlig sukrin helt ok :-)

      Lykke til med baksten! Håper det smaker ;-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.