mm

tirsdag 10. april 2012

Nydelig Fiskesuppe...


Da var påskeferien over, og vi er tilbake til den vanlige "tralten", med skole og jobb.
Fiskesuppe er rask og sunn hverdagsmiddag som ungene elsker. Uansett hvor mye jeg lager bruker kjelen være tom...




Oppskrift
  • 300 g torsk eller annen hvit fisk
  • 100 g rensede reker
  • ca 5 dl vann
  • 1/4 stor sellerirot
  • 1/2 Brokkoli
  • 1/2 Blomkål
  • 1/2 purreløk
  • evt 1 liten gulrot
  • 1/2 boks Creme Fraiche
  • 2 dl kremfløte
  • salt og pepper

Start med å rense rekene (jeg kjøper gjerne frosne) og lag skalldyrkraft.
Ha rekeskallet i en stor kjele. Hell på litt olivenolje og fres rekeskallet noen minutter.
Hell på vann slik at rekeskallet er noenlunde dekket. La kraften stå og småkoke ca 30 min.

Mens kraften koker, renser du og skjærer opp alle grønnsakene i passe store biter.
Når skalldyrkraften er ferdig heller du den over i et litermål, og kaster rekeskallet.
Ha grønnsakene over i kjelen og hell på ca 2 dl av skalldyrkraften.
Kok grønnsakene til de er møre.
Tilsett Creme Fraiche og kremfløte.
Ha i fisk i terninger, og la den trekke i gryta i ca. 10 min.
Smak til med salt og pepper, og juster med litt mer kraft/fløte dersom det trengs.

Helt til slutt har du i rekene - de må ikke koke, da blir de seige- de skal bare bli varme.

Server med litt godt nybakt lavkarbobrød.





Nyt!!


11 kommentarer:

  1. Mmmmmm....ser nydelig ut! Og du, den granolaen med appelsin og vanilje er farlig god..... Snart er mitt glass tomt!

    SvarSlett
  2. He he :-) Så koselig at du likte den.
    Sitter og spiser Granola og Cottage Cheese akkurat nå :-D
    Hadde oppi litt Cacaonibs i dag, og det var nydelig...

    Ha en flott dag Fru Tunheim!

    SvarSlett
  3. That's very yummy.
    The fish recipe is looking too cool and healthy.
    Exam Papers

    SvarSlett
  4. Hei.
    Jeg er helt fersk i denne lavkarbo-verden og finner masse inspirasjon i bloggen din. Idag har vi laget fiskesuppen og vi synes den var nyyyyydelig (ungene også). Tenker at de å skifte kosthold kan være godt for hele familien min, og ikke minst mannen min som også har gjennomgått kreftbehandling.

    Gleder meg til å følge deg videre, og plukke opp noen tips for det er masse jeg lurer på.

    Ønsker deg og dine en flott dag videre:)

    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig tilbakemelding Lena!
      Så koselig at fiskesuppen falt i smak :-)

      Her i huset er det bare jeg som spiser strengt lavkarbo. Ungene og mannen min spiser litt poteter og grovt brød, men mye mindre enn før. Det har automatisk blitt til at hele familien har lagt om kosten siden det er jeg som står for det meste av kokingen ;-)

      Håper alt går bra med mannen din. Jeg har skrevet litt om kreft og lavkarbo i et eget innlegg, og bakgrunnen min for å legge om til lavkarbo. Det kan du kanskje være int i å lese...
      http://sjelemat.blogspot.com/2012/03/kreft-sukker-og-lavkarbo.html

      Ta også gjerne kontakt med meg direkte også på mail :-)

      Ha en kjempeflott kveld videre Lena!

      Tove

      Slett
  5. Fiskesuppe er alltid godt, og denne oppskriften så god ut.

    SvarSlett
  6. Denne fiskesuppen var knall god! Tusen takk for nydelig oppskrift! Den kommer til å bli brukt igjen ;)

    SvarSlett
  7. Denne har jeg idag servert for hele familien. Ble virkelig populær! Fantastisk oppskrift. Denne blir nok servert mange ganger i fremtiden

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at fiskesuppen smakte Elisabeth :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.