mm

torsdag 12. april 2012

Granola med smak av Eple og Kanel...

Nydelig Granola med smak av Eple og Kanel...
Dette er min nye frokostfavoritt!



Oppskrift
  • 3 dl hakkede nøtter - mandler, valnøtter, hasselnøtter
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl solsikkefrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 1/2 dl chiafrø
  • 1/2 ts salt
  • 1 dl vann
  • 2 - 3 ss nøytral olje (raps f.eks.)
  • 3 ts kanel
  • 2 ss usøtet eplemos
  • 1 ts vaniljeekstrakt eller 1/2 vaniljestang




Sett stekeovnen på 160 grader.
Bland sammen alt det tørre, og tilsett så resten.
Bland alt sammen og ha over i en langpanne. Smør blandingen jevnt utover.

Stekes i ca 30 min. Rør rundt i Granolaen ca hvert 10. minutt slik at den blir jevnt gyldenbrun. Pass bare på at den ikke blir brent!

Nytes med litt Tyrkisk yoghurt eller Cottage Cheese f. eks.







9 kommentarer:

  1. Hei, Jeg kom nylig over bloggen din og nå kikker jeg her hver dag :) Jeg er selv en to barns mor som er velig opptatt av mat, kosthold, trening og helse og bloggen din er veldig inspirerende :)

    Jeg har nylig lagt inn min første bestilling på iHerb og fikk lapp i posten i går om at bestillingen har kommet. Gleder meg veldig til å hente pakken etter jobb i dag! En av varene jeg bestilte var spirulina. Etter at jeg sa ifra rundt meg at jeg skulle begynne å ta spirulina var det mange som reagerte negativt! Hvor lenge har du brukt spirulina ? Bruker du det hver dag eller ? Føler du at det gir deg mer energi ?
    Tusen takk igjen for veldig informerende og inspirerende blogg :)
    Silja

    SvarSlett
  2. Så koselig at du setter pris på Bloggen min :-)

    iHerb har utrolig mye flott! Jeg har spist Spirulina litt over en måned nå, og føler virkelig at det gjør godt. Mer energi og mindre mottakelig for sykdom er vel to av tingene jeg spesielt har lagt merke til.
    Jeg tar 3 tabletter om morgenen og 3 om ettermiddagen.
    De første to dagene hadde jeg skikkelig hodepine og ble stuptrøtt, men leste etterpå at det var bare en normal reaksjon. Spirulina virker rensende på kroppen (detox) og hodepinen og trettheten kom av giftstoffene kroppen kvittet seg med. Trappet ned til 4 tabl om dagen til det ga seg...

    Lykke til med Spirulina spisingen! Jeg er sikker på at du kommer til å bli fornøyd :-)

    Tusen takk for hyggelig tilbakemld - det varmer :-D

    Ha en flott dag Silja!

    Tove

    SvarSlett
  3. For en spennende og ny variant av granola! Vil også få lov å benytte anledning til å si at du har en utrolig fin og inspirerende blogg! :)

    SvarSlett
  4. Aldri laget noe slikt, men hørtes jo godt ut :) Er dette skikkelig lavkarbo?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette kan vel kalles skikkelig lavkarbo ;-)
      2 ss usøtet eplemos blir veldig lite fordelt på hele oppskriften.

      Tove

      Slett
    2. Takk skal du ha! Da må jeg vel prøve det :)

      Slett
  5. Hei, denne oppskriften skal jeg prøve. Vet du hvor lang holdbarheten er sånn ca? :-)

    Karoline

    SvarSlett
  6. Regner med at den er holdbar i ca en uke :-) :-)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.