mm

mandag 16. april 2012

God Gammeldags Fiskegrateng...

Klassisk fiskegrateng med nydelig muskatkrydret saus.
En kjempegod, sunn og velsmakende hverdagsmiddag.






Oppskrift
  • ca 400 g ferdig kokt torskefilet eller annen hvit fisk
  • 150 g smøreost
  • ca 1 dl fiskekraft
  • 1 dl kremfløte
  • 1 ss smør
  • 1/4 purreløk
  • 1 ts malt muskat
  • 1 egg
  • 2 - 3 ss revet parmesan
  • 1 ss malte mandler
Start med å skille egget, og stivpiske eggehviten.
Skjær purreløken i små biter og surr denne myk i en kjele sammen med litt smør.
Lag den hvite sausen ved å smelte smøreosten i kjelen, og tilsett så fløte og fiskekraft.
Smak til med muskat og salt.
Ta kjelen av pannen og rør inn eggeplommen.

Bland inn fisken i sausen, og vend forsiktig inn den stivpiskede eggehviten.
Ha alt over i en ildfast form.
Strø over revet parmesan og malte mandler.
Stekes ved 180 grader i ca 30 min, til gratengen er gylden og fin.

Server med smørdampet blomkål og brokkoli.




En ekte Lofottorsk jeg er,

for jeg er født i Henningsvær.

Fadderullan dei,

fadderullan dei,

fadderullandullan dei...





17 kommentarer:

  1. Alle ingredienser er nå i hus, da blir det både fiskesuppe og fiskegrateng denne uka! Takk for fine oppskrifter, og nydelige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselig tilbakemld Hanne!
      Håper det faller i smak :-)

      Tove

      Slett
  2. Denne såg god ut og skal absolutt prøves;-) Det forrige forsøket mitt på lavkarbo fiskegrateng vart ikke godkjent av "sjefen" i huset, på 7 år... Jeg finner masse inspirasjon i bloggen din, du gjør en flott jobb:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anette :-)

      Håper fiskegratengen blir godkjent av sjefen denne gang ;-)
      Jentene mine likte den i alle fall godt...
      Ikke en smule igjen her :-)

      Tove

      Slett
    2. åhh, elsker fiskegrateng, denne så helt nydelig ut !!! nam nam

      Slett
  3. Fiskegratengen ble helt himmelsk! Tilogmed min fullkarbo venninne ga tommel opp :) neste gang skal jeg ha litt blomkål inni gratengen :D takk igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så koselig å høre Anette!
      Tusen takk... :-)

      Tove

      Slett
  4. Hvilken type smøreost bruker du på denne? Er det type kremost eller sånn smelteost der man har varianter som rekeost osv? Ser kjempegodt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker smelteost :-) Enten naturell, eller med rekesmak f.eks. :-)

      Håper det smaker!

      Tove

      Slett
    2. Oi, jeg må spørre deg om enda en ting :) Det står ferdig kokt fisk og så 30 min i ovn. Har du testa hvordan det er med rå fisk? 30 min er jo ganske lenge for noe som er ferdigkokt?

      Slett
    3. Jeg har skrevet ca 30 minutter for å få alt gjennomvarmt...Men, du må nesten se det an litt... Det kommer jo litt an på hvilken type form du bruker også (høy eller lav). Med rå fisk ville jeg latt den stå inni ovnen 10 minutt lenger ;-)

      Håper det smaker!

      Tove

      Slett
    4. At det smaker ja? Dette var over all forventning!Har aldri vært så fornøyd med en lavkarboversjon (av noe jeg ikke trodde kunne lages lavkarbo) før! Har hatt lyst på dette såå mange ganger så denne får fast plass i ukemenyen vår fremover. Jeg elsker deg :)

      Slett
    5. He, he :-D
      Så flott at det falt i smak!

      Tove

      Slett
    6. Må legge til at jeg har spist lavkarbo siden 2004 og eksperimentert mye selv så jeg er ikke lett å imponere på matfronten, hehe :) Tommel opp :)

      Slett
  5. Denne står nå i ovnen. Smakte på sausen, og den er kjempegod! Tror denne middagen blir kjempegod. Igjen takk for super oppskrift!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.