mm

onsdag 4. april 2012

Frisk og god Ostekake...

Denne friske gode ostekaken er perfekt Påskekos.
Super kake å ha stående på lur til gjester som stikker innom.



Oppskrift Bunn
  • 100 g malte mandler 
  • 100 g smeltet smør
  • 2 ss sukrin
  • 2 egg 
  • 1 ts vaniljeekstrakt
Bland sammen alle ingrediensene til bunnen.
Ha over i en smurt form.
Stekes ved 180 grader i 10 - 15 minutter.
Avkjøl.

Oppskrift Ostekrem
  • 6 plater gelatin 
  • ca 2 dl varmt vann
  • skall av 1 sitron
  • saften av 1 sitron
  • 2 - 3 ss sukrinmelis
  • 2 pk Tine kremost naturell
  • 1 boks seterrømme
  • 3 dl kremfløte
  • 5 - 6 ss sukrinmelis
  • 1 ts vaniljeekstrakt



Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i noen minutter, til de er myke.
Kok opp vannet.
Klem vannet ut av gelatinplatene, og rør dem ut i det varme vannet. 
Rør inn sitronsaft, sitronskall og sukrinmelis. 
Du har nå laget en sitrongele. 
La geleen avkjøles, mens du lager ostemassen.

Rør sammen rømme, kremost, vaniljeekstrakt og sukrinmelis med en håndvisp eller blender, til du har en jevn og klumpefri masse. 
Visp kremfløten i en egen bolle, og bland den inn i osteblandingen. 

Hell den avkjølte sitrongeleen i osteblandingen i en tynn stråle, og bland den forsiktig, men godt inn. 
Smak til massen med mer evt mer sukrin eller sitronsaft.

Hell ostemassen over bunnen. 
La kaken stå avkjølt i ca 4 timer.

Pynt med revet appelsinskall før servering.



Riktig
God
Påske !!



7 kommentarer:

  1. Så virkelig god ut ღ Her blir det også
    ostekake i påsken, men da er det min
    kjære som ønsket å lage en ;)) Gleder
    meg til å se - da jeg dessverre ikke
    kan spise dette for tiden... Ønkser deg
    en riktig God Påske ღ Klem fra Mette

    SvarSlett
  2. PS!
    - vet du om at man kan bruke
    hasselnøtter i stedet for
    mandler? - ellers ser jeg på
    oppskriften din at jeg kan
    spise det andre som du har i
    den ღ
    - klem igjen... :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Riktig god påske til deg også MissMette :-)
      Du kan selvsagt bruke hasselnøtter i
      bunnen i stedet for mandler ;-)

      Håper det ble en liten smak på deg også... ;-)

      Slett
  3. Denne var knallgod. Lagde bunn med blansing av hasselnøtter og mandeler og osteblanding med lime istedet for sitron.

    SvarSlett
  4. Så koselig at den falt i smak :-)

    SvarSlett
  5. Kaken ser nydelig ut. Denne må prøves! Tror du jeg kan bruke creme fresh i stede for rømme da jeg ved tidligere anledning har lagd lignende ostekake og synes at rømmesmaken ble for sterk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har også ikke likt ostekake med rømme tidligere, men i denne skal jeg love deg at du ikke kjenner rømmesmak :-)
      Men du kan helt sikkert bytte ut rømmen med CF, det tror jeg kommer til å gå helt flott :-)

      Ha en fin helg, og lykke til med kakebakingen!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.