mm

søndag 11. mars 2012

Klippfiskgryte

Klippfisk er en råvare vi nordmenn er alt for lite flinke til å benytte oss av. Dette er kortreist mat med lange tradisjoner her i landet. Mesteparten av klippfisken som produseres eksporteres til Spania, Portugal og Brasil - her kan de virkelig kunsten å tilberede klippfisk.
Mange forbinder kun klippfisk med retten Bacalao - men dette er en fantastisk råvare en kan lage så uendelig mye godt av. Ordet bacalao på spansk (bacalao) og portugisisk (bacalhau) betyr rett og slett torsk, og fersk, usaltet torsk omtales som bacalhau fresco.

Klippfisk er skikkelig slowfood - og mat for skikkelige matelskere...



Oppskrift
  • ca 1 kg ferdig utvannet klippfisk
  • 1 gul paprika
  • 1 grønn paprika
  • 1 purreløk
  • 1/2 rød chili
  • 1 - 2 fedd hvitløk
  • olivenolje
  • 1 boks hakkede hermetiske tomater
  • 1 boks kremfløte

Start (minst) dagen før med å legge klippfisken i vann. En tommelfinger regel er 1 døgn pr cm fisk - er fisken 2 cm tykk, må du regne 2 døgn utvanning...
Jeg bruker gjerne å vanne ut litt store mengder når jeg først er i gang, og fryser så ned ferdig utvannet fisk i porsjonspakker. Da trenger jeg ikke planlegge så mye dersom jeg får lyst på klippfisk en dag :-)



Skjær opp alle grønnsakene og surr myke i litt olivenolje.
Tilsett tomater og fløte, og la det stå å putre i ca 15 min.
Skjær fisken i passe store biter og legg i gryten - la trekke i ca 15 - 20 min.

Serveres med kokt blomkål eller brokkoli, eller evt. potet for de som spiser det :-)



Nydelig

Slowfood...

4 kommentarer:

  1. Hei! Fant bloggen din her om dagen og la den til på blogglista mi. Er glad i klippfisk, har funnet ut at jeg liker å tilberede den i stekeovnen med masse olje og grønnsaker, bl.a. squash og paprika.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi det hørtes kjempegodt ut :) Legger du den bare i ildfast form sammen med grønnsakene?
      Har ferdig utvannet fisk i frysen, og dette hørtes kjempegodt ut :-)

      Tove

      Slett
  2. Hei! Hadde glemt å svare på denne. Jeg bruker utvannet klippfisk og legger rett i forma sammen med masse grønnsaker: squash, paprika, (soltørka) tomater i biter, (rød)løk, hvitløk, oliven og fetaost. Har masse olje over og baker det i ovnen. Kan hende godfisk har oppskrift på noe lignende, men jeg har min egen variant (som jeg varierer). Husker ikke temperatur eller tid, men sånn 200 gr i rundt 45 min må gå greit, evt litt varmere på slutten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nam... Høres nydelig ut Hanne... :-) Og enkelt. Må prøves!!
      Tusen takk for tips ;-)

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.