mm

onsdag 29. februar 2012

Supermat

Supermat er en ting som er veldig populært for tiden.
Jeg må innrømme at dette er noe jeg ikke kan så mye om, men synes virker veldig spennende.


Selve begrepet Supermat brukes ofte for å beskrive mat med så høyt næringsinnhold at det gir helsemessige gevinster. For eksempel er er blåbær ofte ansett som supermat fordi de inneholder store mengder antioksidanter, anthocyaniner,vitamin C, mangan, og kostfiber. The Oxford dictionary definerer supermat som “en mat som anses spesielt næringsrik eller på annen måte gunstig for helse og velvære”

Jeg har prøvd å lage en oversikt over de mest vanlige Supermat varene.
  • Chiafrø  er veldig næringsrike og fulle av sunne fettsyrer som omega 3 og omega 6.
  • Hampfrø er den rikeste kilden til essensielle fettsyrer i planteriket. Hampfrø inneholder også proteiner, vitaminer og mineraler. Et lite dryss gir ekstra næring til salaten.
  • Spirulina er en alge som blir kalt naturens multivitamin. Spirulina inneholder bl.a. 10 ganger mer kalsium enn melk og 100 ganger mer betakaroten enn gulrøtter. Mellom 50% og 70% av spirulinaen er lettfordøyelig protein, og i tillegg bedrer algen fordøyelsen og bidrar til avgiftning.
  • Kakao i rå, ubehandlet form er faktisk den matvaren som er mest rik på antioksidanter. Fåes kjøpt som kakaobønne, nibs eller kakaopulver. 
  • Kamut hvetegress er kjent for å være mest basedannende av alle grønne grønnsaker. Kamut hvetegress er også rik på klorofyll og enzymer. 
  • Kokosolje (extra virgin) bidrar til å styrke immunforsvaret og opptaket av fettløselige vitaminer. Kokosolje gir langvarig energi og stabiliserer blodsukkeret. Varen egner seg både på brødskiven og til steking, baking og frityrsteking.
  • Chlorella er et algeprodukt som er mye lik Spirulina. Inneholder store konsentrasjoner av nukleinsyrer, vitaminer, mineraler, og aminosyrer.
  • Gojibær  er en av matvarene med høyest innhold av antioksidanter. De inneholder mer vitamin C enn appelsiner, mer betakaroten enn gulrøtter, 18 aminosyrer og 33 mineraler - er proppfulle av næringsstoffer og egner seg godt som energigivende snacks.
  • Acaibær er fulle av antioksidanter, fettsyrer, aminosyrer og fiber, og de gir mye energi. Acaibær kan kjøpes både som pulver og juice.
  • Maca pulver er rik på kalsium, magnesium, fosfor, kalium, svovel og jern.
  • Amlabær inneholder fem ganger så mye antioksidanter som blåbær, samt høy konsentrasjon av C-vitaminer. Innenfor ayurvedisk medisin er amlabær kjent som en av de viktigste ingrediensene for anti-aldring.  

 

Noe av dette har jeg prøvd - som Chiafrø, Hampfrø, Kokosolje, Gojibær og Rå kakao.
Spirulina er på vei fra iHerb. Har hørt så mye positivt om det så tenkte jeg skulle forsøke :-)

Noen som har erfaring med Supermat? Blir kjempeglad for innspill og komentarer. Er som sagt ikke særlig erfaren med Supermat ennå, men veldig nysgjerrig, og synes det virker kjempespennende :-) 

6 kommentarer:

  1. Jeg har god erfaring med spirulina. Helt fantastisk å kunne ha så mye energi hele dagen etter at jeg begynte å ta det.
    Håper du blir fornøyd :)
    Ellers bestilte jeg chiafrø etter tips herfra, de kom nettopp i posten. Gleder meg til å prøve:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til å prøve Spirulina :) Mange som snakker varmt om det, så håper det virker likedan på meg :)

      Slett
  2. Gled deg! Mine heteste tips ang supermat: Jeg er stor fan av hampfrø, så mye bra fettsyrer og protein i et frø da gitt! Bruker dem både i pålegg, i is og i bakst.
    Ofte gnafser jeg i meg en miks av hampfrø, gojibær og kakaonibs. Sunn snacks!
    Chiafrø kan du lage pudding av :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hampfrø i is hørtes spennende ut :-)
      Hvordan lager du pudding av chiafrø?

      Tove

      Slett
  3. Jeg tar blant annet Chlorella, Spirulina og Kamut pulver hver dag. Jeg merker fort om jeg begynner å "sluntre" unna eller om jeg glemmer det en dag. Gir så masse energi, og selv npåmed 3 barn og en travel hverdag har jeg mer energi en noen sinne! Tar også chiafrø, hampfø, goij bør, acai pulver, maca rå kakao osv. :) Supermat er gøy! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette hørtes jo kjempepositivt ut! Gleder meg virkelig til å føle effekten av Spirulina :-)
      Energi kan en aldri få nok av :-D
      Maca og Acai pulver høres også int ut... Hvordan bruker du det?

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.