mm

mandag 27. februar 2012

Stjernekjeks...

Stjerneformede salte kjeks - kjempegode sammen med litt god ost og ett glass rødt...






Oppskrift

  • 1 egg
  • 40 g smør
  • 100 g mandler - malt
  • 50 g sesamfrø - malt
  • 1 ts sukrin
  • ½ ss fiberhusk
  • Kvernet salt, og evt. urter

Mal mandler og sesamfrø til mel, og bland det sammen med fiberhusk og sukrin.
Smelt smør og pisk det sammen med eggene, tilsett det til det tørre og bland godt.
Sett deigen i kjøleskapet ca 30 min.

Ta ut halve deigen. Kjevle deigen så tynt ut du klarer og stikk ut kjeks med en pepperkakeform - eller bare rut opp med kniv/pizzahjul.

Bruk gjerne en plastfolie over deigen slik at den ikke kleber seg til kjevlet.

Deigen er lettest å arbeide med når den er kald, derfor lar jeg den andre halvparten ligge i kjøleskapet mens jeg kjevler ut den første.

Kvern over salt og evt krydder - jeg strødde litt chiafrø over mine.

Stek kjeksene på 150 grader (varmluft) i ca 10 - 12 min til de er gyldne og fine...


Avkjøl på rist, og oppbevar i en tett boks.



























Reach
for
the Stars...



7 kommentarer:

  1. Lekre, lekre! Du skriver sukrin, men mener du salt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager... Skal stå 1 ts sukrin i oppskriften. Flott at du sa fra, så får jeg rettet oppskriften :)

      Slett
  2. Nam nam nam! De ser ekstra fristende ut når de har så fin form :)

    SvarSlett
  3. Hei! Det står ikke i oppskriften hvor det skal stå i ovn: nederst eller i midten? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg steker kjeksene midt i ovnen :-) :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.