mm

torsdag 2. februar 2012

Runde knekkebrød

Disse runde knekkebrødene er inspirert av en oppskrift fra bloggen matgladilavkarbo
Jeg har forandret litt på oppskriften - blant annet tilsatt litt mer solsikkefrø, samt hatt i litt gresskarfrø.




Nydelige til frokost,
lunsj, kveldsmat
eller som mellommåltid... 



Oppskrift
  • 4 ss knuste linfrø (bruk stavmixer eller kjøp ferdig knuste)
  • 3 ss sesamfrø
  • 30 g kruskakli
  • 3 - 4 ss solsikkefrø
  • 2 ss gresskarkjerner
  • 3 egg
  • litt salt
  • 1 1/2 kopp vann
  • 2 ts bakepulver
  • 2-3 ts johannesbrødkjernemel eller fiberhusk







Bland alt sammen, og la røren stå og svelle ca 10 min.
Bruk en skje og sett røren på bakepapirkledd brett i rundinger. Stryk røren utover litt slik at du får pene runde knekkebrød. 
Jeg fikk nok til 2 brett med denne oppskriften.

Stek knekkebrødene på varmluft (begge brettene i ovnen) på ca 175 grader i ca 30 min - følg med så ikke de blir brent. Juster evt tempen litt dersom du ser at det blir for varmt.
Det er mulig du må steke de litt lenger enn 30 min også, alt etter hvor tykke du har laget de.




Nystekte Knekkebrød
og en god kopp te...



5 kommentarer:

  1. Disse ser riktig gode ut Tove. På tide å fylle opp frølageret mitt, så jeg får bakt litt snart igjen. Da tror jeg det må bli disse :)

    SvarSlett
  2. Ja, de var skikkelig gode. Ble luftige og sprø på samme tid :-)
    Godt å variere i litt forskjellige oppskrifter.

    Ha en flott lørdag Frida!
    Nydelig vintervær her i dag.

    Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Takktakk. God lørdag til deg også Tove :)

      Slett
    2. Da har jeg lånt oppskriften din og lagt den ut hos meg også. Som en vri valgte jeg å male alle frøene. Knekkebrødene ble kjempegode! Tusen takk :)

      Slett
  3. Så flott at de falt i smak Frida :)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.