mm

lørdag 25. februar 2012

Pizza, Pizza, Pizza per l'anima...

Pizza med nydelig sprø bunn og lavkarbo! Umulig sier du? Prøv!!

 Oppskrift
  • 4 ss pofiber
  • 2 ss mandelmel
  • 2 ss kli
  • 2 ts fiberhusk
  • litt oregano
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts salt
  • 2 egg
  • 3 ss rømme, evt creme fraiche, kesam...
  • 1 ss olje
Bland alt sammen og la deigen stå og tykne noen minutter. 
Ha deigen på en stekeplate, legg litt plastfolie over, og press deigen utover plata. 
Evt bruk en liten plastikkpose smurt med olivenolje på hånden, og klem deigen utover- da slipper du at du blir så klissete på hendene når du klemmer pizzabunnen utover. 
Trykk deigen ut så tynn du ønsker bunnen skal være - ca 40 cm i diameter.

Forstekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 10 minutter. 

Ha på tomatsaus og ost (gjerne mozzarella), og deretter ønsket topping - rekkefølgen er viktig! 
Ekte Italiensk pizza skal ikke være dekket med ost...
Forslag til topping kan være løk, paprika, stekt kylling, pepperoni.... 

Stek pizzaen videre i ca. 12-15 minutter.
Serveres med salat og evt. rømmedressing.







Venire

a mangiare,


il cibo


è servito…




6 kommentarer:

  1. Tusen, tusen takk! Jeg har lagt deg til i bloggrullen min og du har en nydelig blogg. Jeg har spist lavkarbo siden oktober og er et nytt menneske, men jeg spiser ikke så mye fett. Jeg har heller ikke behov for slanking, men min mage/tarm og egentlig hele kroppen, elsker dette kostholdet. Det er litt pes til tider, men absolutt verdt det..... Jeg skal holde på så lenge jeg selv ønsker....

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at du også opplever at lavkarbo fungerer for kroppen :-)

      Sliter også litt med fettspisingen, men merker fort at jeg blir snarere sulten dersom jeg spiser for lite fett.
      Litt pes er det til tider ja, men det er som regel andre rundt som opplever det som et større problem enn det jeg synes det er ;-)

      Lykke til med lavkarbospisingen videre, og tusen takk for flott tilbakemld!

      Tove

      Slett
  2. Denne oppskriften så fin ut! Hva er egentlig pofiber?

    SvarSlett
    Svar
    1. Pofiber er tørket potetfiber. Det inneholder 70% kostfiber.. Du finner det i hyllene med allergikost i butikken :-)
      Her kan du lese mer:
      http://www.semperglutenfritt.no/glutenfrie-produkter/mikser/pofiber

      Tove

      Slett
  3. Jeg har ikke kli liggende, er det noe annet jeg kan bruke?:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan bare bruke litt mer Pofiber eller mandelmel for å få rett konsistens :-)

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.