mm

søndag 5. februar 2012

Lakris, Lakris, Lakris-is!!

Jeg kan like gjerne innrømme det først som sist...
Jeg har en svakhet for lakris... Søt lakris vel og merke!
Lakris i iskrem er kanskje en litt uvanlig kombinasjon, men akk så nydelig....








Oppskrift

  • 3 eggeplommer
  • 3 dl kremfløte
  • 1 - 2 ts gelatinpulver
  • 1 - 2 ss kokende vann
  • 1 vaniljestang
  • 1 -3 ts lakrisrot pulver fra Johan Bülow
  • evt litt sukrinmelis

Jeg har vært så heldig å få tak i lakrisrot pulveret "Raw Liquorice Powder" - fra danske Johan Bülow.
Dette er rålakris av pressede og granulerte lakrisrøtter. Lakrisrot er søt i seg selv, så jeg har ikke tilsatt noe søtt i isen. Smak deg frem, og ønsker du den søtere kan du tilsette litt sukrinmelis eller mer lakris.
(Dersom du lurer... - 1 ts lakrisrotpulver inneholder 2 g karbohydrater).



Pisk kremfløten. Del vaniljestangen i to og skrap ut frøene - bland sammen med kremfløten. 
Pisk eggeplommer til eggedosis.

Bland sammen pisket kremfløte og eggedosis.

Gelatinpulveret oppløses i 1 ss kokende vann. Rør gelatinen inn i ismassen - hell i en tynn stråle litt etter litt og bland godt etter hvert.


Tilsett lakrisrot pulveret i ismassen. Smak om du trenger litt mer søtt. Jeg brukte ca 1 toppet ts lakrisrotpulver, og det ble søtt nok for meg.

Hell ismassen over i en bolle og sett i fryseren. 
Rør i massen hver halvtime til isen har stivnet.
(Dersom du har en iskremmaskin kan du selvsagt lage isen i den).




Lykke...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.