mm

tirsdag 7. februar 2012

Krydder Energi!!

Den nydelige duften av krydder fyller kjøkkenet når disse energibarene står i ovnen...
Perfekte etter trening, som snacks, eller å ha på lur i vesken når man blir litt småsulten...
Supert å sende med ungene på tur i stedet for sjokolade.







  • Oppskrift 
  • 50 g hakkede nøtter (jeg brukte valnøtter og mandler) 
  • 30 g kokosmasse 
  • 30 g mandelmel 
  • 30 g solsikkefrø 
  • 30 g gresskarkjerner 
  • 2 ss linfrø 
  • 2 ss chiafrø (kan sløyfes)
  • 2 dl gresskarpuré (evt. avokadopuré eller usøtet eplemos) 
  • 2 - 3 ss sukrin 
  • 2 ss Gojibær (kan sløyfes) 
  • 1 ts fiberhusk 
  • 1 ts kanel 
  • 1/2 ts vaniljeekstrakt 
  • 1/2 ts malt ingefær 
  • 1/4 ts malt nellik 
  • En klype salt 
  • ca 10 dråper stevia evt annet søtt
  • 1 egg





Jeg var så heldig å ha gresskarpuré i fryseboksen etter Halloween. Gresskarpuré smakte perfekt sammen med de varme smakene fra krydderne.

Dersom du ikke har eller får tak i gresskarpuré, kan denne sikkert erstattes med f.eks avocadopuré eller rømme/creme fraiche. Jeg har ikke prøvd det selv, men det er verdt et forsøk :-)






Gresskarpuré 
                                                                           

Bland alt sammen, og smør utover en bakepapirkledd plate. Lag en firkant på ca 20 x 20 cm - ca 1 cm tykk.

Stekes i ca 20 min ved 180 grader.
Jeg fikk 15 biter av denne røren.


Krydder
Energi!

9 kommentarer:

  1. Disse ser både smarte og gode ut! Hva tror du om holdbarheten?

    SvarSlett
  2. Ja, de var kjempegode! Tror ikke jeg får noe problem med holbarheten for å si det sånn ;-)

    Har hatt dem i en tett boks nå, og tenkte å prøve å oppbevare de i romtemperatur. De er litt seige inni, så mulig kjøleskapet fungerer bedre...
    Prøver og ser - det er første gangen jeg lager de, så er litt på forsøksstadiet her :-)

    Har en mistanke om at de kommer til å forsvinne fort når ungene og mann kommer hjem :-D

    Dette var skikkelig godt!

    Tove

    SvarSlett
  3. Hehe. Ja, da trenger man kanskje ikke bekymre seg for holdbarheten. Bokmerker disse så jeg husker å prøve meg på dem en dag :)

    SvarSlett
  4. Ja, disse skal jeg definitivt lage flere ganger :-)
    Skal oppdatere deg på holdbarhet, dersom jeg rekker å finne det ut ;-)

    Tove

    SvarSlett
  5. Disse så gode ut :)

    Sv: En kjekk oppdagelse!! Jeg er litt usikker på hvordan det er med frysing, men du kan jo prøve. Ellers så tar det jo like lang tid å tine fryste nøtter som å bløtlegge noen nye :)

    SvarSlett
  6. De så skikkelig gode ut:)

    SvarSlett
  7. Jeg ble litt usikker på koppemålene? Bruker du amerikanske, engelske eller dine egne kopper :-)? Hvor mange dl tilsvarer 1 kopp?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker et sett med amerikanske kopper jeg kjøpte på iHerb for en tid tilbake :-)
      Her tilsvarer en kopp 2,37 dl. Jeg liker å bruke koppemål, men skal bli flinkere å legge ut oppskriftene i dl i tillegg... Beklager...
      I denne oppskriften er målene derimot ikke så nøye om er helt eksakte. Se litt på konsistensen... Røren skal bli ganske fast.
      Håper de faller i smak :-D

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.