mm

torsdag 9. februar 2012

Hjertelig gode knekkebrød...

Hjerteformede knekkebrød må da være perfekt til frokost på Valentinsdagen...




Oppskrift
  • 200 g solsikkekjerner - males
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl sesamfrø - males
  • 2,25 dl kruskakli
  • 1 ss fiberhusk
  • 1 ts salt
  • 2,5 dl vann


Bland alt det tørre. 
Tilsett vann, og elt sammen til en deig.


Kjevle deigen tynt ut og stikk ut hjerter.
Stekes på varmluft 160 grader i ca 25-30 minutter - følg med og juster tempen så ikke de blir brent.





Romantisk
Frokost...



13 kommentarer:

  1. Takk... :-)
    Har lagt oppskriften inn som mitt bidrag i Valentinsutfordringen til Matbloggsentralen ;-)

    Tove

    SvarSlett
  2. Så koselige :) Også så fine bilder du tar!

    SvarSlett
  3. Nydelig blogg, jeg er glad jeg har oppdaget denne. Og herlig hjertevariant av både egg og knekkebrød. Jeg lurer på hvordan du praktisk gjør det med knekkebrødene og forming av hjerter.

    SvarSlett
  4. Så hyggelig :-) Bruker ganske enkelt pepperkakeformer og trykker ut hjerter. Du kan selvsagt bruke den fasongen du ønsker - eller ganske enkelt lage firkantede. Knekkebrødene blir like gode ;-)
    Problemet med disse er at de blir så søte at jeg nesten ikke har hjerte til å spise de...:-D

    Ha en fin helg!

    Tove

    SvarSlett
  5. Men hva gjør du med det som blir rundt hjertene? Klarer du å stikke ut hjerter slik at det ikke blir så mye mellom?

    SvarSlett
  6. Knar bare deigen sammen igjen og kjevler ut på nytt, til jeg ikke har mer igjen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, så det er en sånn deig! Når jeg lager knekkis, så er den såpass flytende at jeg så ikke muligheten for det! :)

      Slett
    2. Ja, har en slik oppskrift også. Den er det ikke mulig å lage hjerter av nei ;-)

      Dersom du får problemer med kjevlingen kan du legge litt plastfolie over deigen, slik at den ikke fester seg til kjevlet. Jeg har et gammeldags trekjevle, og da kan det ha en tendens til å feste seg... Ønsker meg Teflonkjevle til morsdagen ;-)

      Ha en flott lørdag!

      Tove

      Slett
  7. Jeg stemmer på dette bidraget :)

    SvarSlett
  8. Så koselig :-)
    Tusen takk skal du ha!

    Tove

    SvarSlett
  9. Hei.Har så lyst til å lage disse,men tror du jeg kan ta en dl finmalt spelt mel oppi isteden for malte sesamfrø?? Har lyst til og inkludere litt mel i kostholdet mitt nå som vekta har stabilisert seg seddu ;) Eller erstatte linfrøa m mel kanskje,er ikke så glad i de mørke fra i ;)

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.