mm

lørdag 4. februar 2012

Fiskesuppe med laks

Ingenting er som rykende varm fiskesuppe når kulden biter ute...


Oppskrift

  • 300 g laks - gjerne rester av ferdig kokt laks
  • 100 g rensede reker
  • ca 5 dl vann
  • 1/4 sellerirot
  • 1/4 Brokkoli
  • 1/4 Blomkål
  • 1/2 purreløk
  • evt 1 liten gulrot
  • 1/2 boks Creme Fraiche
  • 2 dl kremfløte
  • salt og pepper

Start med å rense rekene (jeg kjøper gjerne frosne) og lag skalldyrkraft.
Ha rekeskallet i en stor kjele. Hell på litt olivenolje og fres rekeskallet noen minutter.
Hell på vann slik at rekeskallet er noenlunde dekket. La kraften stå og koke ca 30 min.



Mens kraften koker, renser du og skjærer opp alle grønnsakene i passe store biter.
Når skalldyrkraften er ferdig heller du den over i et litermål, og kaster rekeskallet.
Ha grønnsakene over i kjelen og hell på ca 2 dl av skalldyrkraften.
Kok grønnsakene til de er møre.
Tilsett Creme Fraiche og kremfløte.
Ha i laks i terninger. Dersom du bruker rå laksefilet lar du den trekke i gryta i ca. 10 min.
Smak til med salt og pepper, og juster med litt mer kraft/fløte dersom det trengs.

Helt til slutt har du i rekene - de må ikke koke, da blir de seige- de skal bare bli varme.



Nytes
rykende
varm...








2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg synes denne oppskriften så veldig god ut, men går det an å sløyfe rekene, og heller lage kraften på en annen måte? Er ikke videre begeistret for reker når de er varme, ei heller kraften fra rekene, så kunne tenkt meg et annet alternativ til nytelsen istedenfor:)

    På forhånd takk!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart du kan sløyfe rekene :-)
      I stedet for rekekraft kan du bruke fiskekraft, eller rett og slett fiskebuljong ;-)
      I stedet for reker kan du jo bare ha i litt mer fisk - torsk f.eks. Hvit fisk sammen med laks er kjempegodt. Jeg bruker gjerne å ta det jeg har ;-)
      Krepsehaler, tigerreker eller scampi er også alternativ...

      Ha en flott lørdag videre!

      Tove

      Slett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.