mm

fredag 27. januar 2012

Marinerte oliven

Marinerte oliven er kjempegodt, og superenkelt å lage selv!
En klassiker på Tapasbordet, nydelig i salater eller rett og slett som snacks.

Jeg bruker å kjøpe et glass med grønne olivener på matbutikken - Eldorado har store flotte olivener til en billig penge.

Italian Marinated Olives Recipe


Tøm innholdet i glasset i et dørslag slik at du blir kvitt laken de ligger i.

Marinaden til olivenene lager jeg oppi det tomme glasset.
Jeg bruker:
  • 1 - 2 fedd hvitløk - enten hakket eller hele
  • 1/2 rød Chili - evt Spansk pepper
  • litt sitronsaft
I tillegg kan en tilsette forskjellige krydderurter etter smak - oregano, basilikum, timian, fenikkel, rosmarin f.eks. Bruk det du liker best.

Ha olivenene tilbake på glasset, og fyll opp med en god olivenolje.




Jeg bruker denne olivenoljen som jeg har kjøpt på iHerb - Kjempegod!!

La glasset stå ca et par dager på kjøkkenbenken for at olivenene skal trekke til seg godt med smak.
Oljen som olivenene ligger i får en fantastisk smak, og denne bruker jeg som dressing på salater.

Easy peasy!!

8 kommentarer:

  1. Du er en fantastisk
    Inspirerende blogger :-) herlig å følge deg og dine erfaringer!!!
    God helg !!!!



    Hilsen mektig imponert

    SvarSlett
  2. Tusen takk for fine ord.... :-)

    Riktig god helg til deg også!!

    Tove

    SvarSlett
  3. Hvor lenge holder de seg? :)

    SvarSlett
  4. Marinerte oliven er i alle fall holdbare 1 - 2 mnd dersom de oppbevares kjølig. Bruker å forsvinne ganske raskt her... Nydelig!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for raskt svar! "Øver" meg på å like oliven, men har en mann som elsker det og han komme hjem fra nordsjøen om 1 uke, da får han smakt :D

    SvarSlett
  6. Likte heller ikke oliven før, og kan fremdeles styre meg for "vanlige" oliven.

    Lagde disse marinerte olivenene lenge til mannen min, og innbilte meg at jeg ikke likte de... Helt til jeg en dag tok meg selv i å smugspise oliven :-D

    Marinerte oliven trekker til seg så mye god smak, og er en helt annen smaksopplevelse. Prøv, så kan det hende du også blir glad i oliven :-)
    Jeg kan i alle fall garantere deg at mannen din kommer til å elske disse!

    Ha en fin kveld!

    Tove

    SvarSlett
  7. Måtte smake de i dag, og har en ting å si: NAM!
    Fantastisk godt var det :)
    Tusen takk for oppskrift, glad jeg kom over bloggen din :)

    Ønsker deg en fin kveld
    Malene :)

    SvarSlett
  8. Tusen takk.. :-)


    Ha en fin kveld du også!

    Tove

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.