mm

søndag 22. januar 2012

Laks med blåmuggost

Hyttemiddagen i dag ble laks med blåmuggost, servert med blomkål/brokkolimos og cherrytomater.
Retten er inspirert av denne oppskriften til Frida på LCHF-bloggen.
Jeg hadde ikke alle ingrediensene, så modifiserte litt etter hva jeg hadde i kjøleskapet på hytta :-)

Lettvint og ikke minst supergod søndagsmiddag. Kombinasjonen blåmuggost og laks var ny for meg, men virkelig noe jeg kommer til å lage flere ganger!

Oppskrift:

  • 4 laksefileter - skinn og beinfrie
  • ca 100 g Norzola
  • 2 ss Rømme
  • Pepper

Mos osten og bland sammen med rømme.
Legg laksefiletene i en smurt ildfast form og bre osteblandingen over.
Kvern over litt pepper.

180 grader i ca 20 min

Illustrajonsfoto fra godfisk.no



Mens laksen står i ovnen lager jeg:

Blomkål/Brokkolimos

  • 1/2 Blomkålhode
  • 1/2 Brokkoli
  • litt purre
  • meierismør
  • Kremfløte


Kok blomkål og brokkoli mør. Når jeg lager dette bruker jeg å skjære opp og bruke stilken også.
Mos med stavmixer, og smak til med smør, fløte, salt og pepper.

Spis med velbehag og god samvittighet!




2 kommentarer:

  1. Denne prøvde jeg meg på en dag, og det var en nydelig kombinasjon av blåmuggost og laks :D Jeg lagde laksefileten i alu.folie, hvert enkelt stykke i folie, og fikk så mye deilig kraft og smak. Kjempegodt!
    Takk for at du deler så mange gode oppskrifter!
    Ha ei god helg!

    SvarSlett
  2. Så koselig at det falt i smak! Syntes også det var en kjempegod kombinasjon :-) Lurt å bruke alufolie slik at du får samlet opp all den gode kraften.

    Tusen takk for hyggelig tilbakemld :-D

    Ha en flott helg Petrine!

    Mvh
    Tove

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.